Bernlef-Wendy.reismee.nl

Van Guayaquil naar Punta del Sol (Ecuador - Peru)

Van Guayaquil naar Tumbes (Ecuador - Peru)

Wakker worden in Guayaquil is, net als in elke andere grote stad in Ecuador niet erg moeilijk. Rond een uur of 6 begint het verkeer op gang te komen en wordt je nachtrust wreed verstoord door enthousiast toeterende taxi´s, bussen en personenauto´s.

Toen we het ochtendnieuws keken zagen we dat Ecuador was overvallen door hevige regenval. Vele dorpjes stonden onder water en vooral de arme bevolking was getroffen door dit natuurgeweld.

Ook het gebied waar wij zaten en langs zouden komen was getroffen. Dit deed ons besluiten om verder te reizen dan gepland richting Peru en richting beter weer.

Na onze tassen ingepakt te hebben namen we een taxi richting station. Na 3 roltrappen kwamen we op ons perron en stapten we in de goed beveiligde bus richting het grensplaatsje Hacquillas.

Na 3 uur bereikten we onze bestemming. Volgens de Lonely Planet was dit de slechtste en corrupste grensovergang van Zuid Amerika en dat bleek al gauw meer dan waar te zijn. Veel drukker en chaotischer hadden wij nog niet meegemaakt. Na een stempel te hebben gehaald om uit te checken uit Ecuador werden we al snel aangesproken door een iets te vriendelijke man die ons wel even zou helpen de grens over te komen en geld voor ons kon wisselen van dollars naar Peruaanse Soles. Veel vertrouwen hadden we niet in deze kerel maar door alle hectiek wisten we zelf ook niet precies wat we moesten doen. Goed op onze hoede zijn we met hem meegegaan naar een vriend van hem die geld wisselde tegen woekerkoers. Volgens hem hadden we veel soles nodig om de grens over te komen, hetgeen ons erg verdacht in de oren klonk. Gelukkig waren onze dollars bijna op en besloten we om een paar dollar om te wisselen aangezien er geen bank of ATM was. Na nog een stukje met hem door de drukke stad te zijn gelopen hebben we hem ¨bedankt¨ voor zijn diensten en namen we een taxi naar de douanepost voor de volgende stempel in ons paspoort. Omdat er bijna geen bussen reden vanuit deze heksenketel bracht de taxi (met chauffeur en bijrijder) ons tot onze verbazing (wij dachten te worden afgezet op het station) helemaal naar Tumbes. Dit was niet onze bedoeling maar we kwamen er pas achter toen we al een heel eind op weg waren en de taxi maar door bleef rijden. Verbouwereerd hebben we dit maar over ons heen laten komen en waren we allebei heel opgelucht dat hij ons voor het door ons uit de Lonely Planet uitgezochte hostel afzette. Dat afzetten was trouwens volgens ons zowel letterlijk als figuurlijk en na onze laatste dollars aan hen te hebben gegeven zijn we gaan inchecken in ons hostel in Tumbes.

Hierna zijn we het stadje ingegaan en hebben we eerst een terrasje gepakt om even bij te komen. Het stadje zelf was gelukkig erg relaxed en de Inca-invloeden waren hier al duidelijk zichtbaar.

Na het centrum bekeken te hebben zijn we onze familie even gaan mailen en kregen we het bericht dat Wendy haar collega en zijn vrouw een gezonde zoon hadden gekregen. Gefeliciteerd Martijn en Rinke!!!!! Fantastisch nieuws na zo´n uitputtende dag dus. ´s Avonds lekker gegeten en de samenvattingen van de Champions League gekeken (ze zijn hier gelukkig gek op voetbal) om vervolgens uitgeteld in slaap te vallen.

Van Tumbes naar Punta del Sol (Peru)

Omdat onze hotelkamer in Tumbes zich aan de achterzijde van het gebouw bevond, en dus niet aan de drukke weg ligt, hebben we vrij rustig geslapen en zijn we voor ons doen laat uit ons bed gekomen. Na een dubieuze douche waarbij warm water werd opgewekt door een primitief uitziende electrische installatie, zijn we een broodje gaan eten op een bankje op het plein dat volgens mij het Plaza de Armas was. Elke stad in Peru heeft zo´n ´hoofdplein´ die ze deze militaire naam hebben gegeven.

We besloten om vandaag naar Mancora te gaan, onze Lonely Planet verteld niet veel over dit noordelijke aan de kust gelegen gebied omdat het niet zo ontzettend toeristisch is en omdat er niet zoveel benoemenswaardige toeristische trekpleisters zijn als bijvoorbeeld Machu Picchu, Nazca en Cusco. De reis naar Mancora nam zo´n tweeeneenhalf uur in beslag, een schijntje met wat we ondertussen gewend zijn. Omdat het busvervoer hier anders is geregeld dan in Ecuador zijn we eerst informatie gaan inwinnen bij onze hosteleigenaar. De beste manier om kleine afstanden af te leggen is per zogenaamde kippenbus en toen we zo´n ding hadden gevonden snapten we direct waarom dit zo heet. We werden met zijn eenentwintigen in een klein Volkswagenbusje gestopt en al snel vervloekten Bernlef en ik onze lange Hollandse benen die tussen de kleine Peruviaantjes kronkelden. Al snel kreeg Bernlef kramp in zijn kuiten en we besloten iets eerder uit het busje te stappen, niet bij Mancora maar bij Punta del Sol. Dit plaatsje is naar het schijnt iets rustiger en we vinden het beide wel prettig om in de wat rustigere badplaatsen te zitten.

Punta del Sol bleek een lokatie voor Peruvianen van hogere komaf, naast de dure hostals waren er veel prive-huizen aan het strand, helaas waren de hostals al helemaal volgeboekt omdat het weekend was. Na een uurtje met onze backpacks in de snikhete zon over het strand te hebben gezocht naar een geschikt hostal waren we toch enigzins teleurgesteld over het resultaat. Vermoeid vroegen we aan twee lokale bouwvakkers of zij misschien iets wisten en jawel, een lange bebaarde bouwvakker nam ons mee naar een verblijfplaats. Dit bleek een ultiem ranzig hok zonder ramen en een flikkerend peertje aan het plafond als verlichting. Het bed zag er uit alsof er altijd honden op sliepen en was niet voorzien van lakens of iets dergelijks. Ook de badkamer was niet veel soeps, drie emmers vol bruin water stond in een hoek dat moest doorgaan voor douchehokje. Maar goed, in het kader van low-budget backpacken gingen we akkoord voor een prijs van 20 soles (ongeveer 5 euro) voor twee personen per nacht. Helaas bleek even later dat er op onze badkamer nog een deur uitkwam en die leidde naar een vertrek waar andere mensen sliepen. Omdat we de deuren niet konden afsluiten besloten we met het oog op de veiligheid om toch maar even verder te zoeken naar een beter plekje. En jawel, nog geen kwartier later checkten we in bij een wederom veel te duur hostal met eigen balkon en zwembad op de patio;)

Jan Willem

Hey reismusketier! Mooie foto's en klinkt allemaal erg avontuurlijk. Corrupte grensovergangen, dubieuze douches en overstromingen. Las er toevallig vandaag over in een Nieuw Zeelandse krant en vroeg me al af of jullie daar niet in de buurt waren. Gelukkig hebben jullie het weten te ontwijken. Wij hebben een dag met alleen maar regen gehad bij de gletsjers (' wet west' van het zuidereiland, maar vandaag in Wanaka (ook in het berggebied weer heel mooi weer). We zijn alweer vijf weken weg...de tijd gaat snel. Over 2 weken vliegen we naar Sydney. Wat is jullie routeplan? Of misschien staat dat ook wel op de site...dan moet ik nog even lezen...Heel veel plezier!!! Groetjes, Jan Willem

Bruin

Hallo travellers, fantastisch om te lezen dat het jullie goed vergaat op jullie reis. Ik begin nu toch wel aardig jaloers te worden:-). Beginnen de blank getinte hollandse lichamen al wat bruiner te worden? Ach wendy was al neger voordat ze wegging, dus zal wel onherkenbaar bruin terugkomen:-). Ik ben mijn vrije tijd nu nog even aan het invullen met uurtjes die openstaan voor Sjaak en Nout, nog wat fietskleding ontwerpen voor de aanstaande 11-stedentocht en dan ga ik maandag 3 mrt maart eens beginnen met het nieuwe hoofdstuk in mijn leven: werken voor mijn centen, onze oude 'Maddy' (auto) hebben we bij Gossie afgeleverd en ons oog laten vallen op een mooie comfortabele golf IV met alles erop en deraan.

ps Bernlef, De godenzoon (nr 14)is terug op het nest bij ajax en zal de grote lijnen gaan uitzetten voor de verdere jaren, Van Basten wordt hoofdtrainer voor volgend seizoen, dus de eerste tekenen van zijn invloed zijn al merkbaar. Voor volgende VI competitiemanager 2008/2009 neem ik aan dat jij ook weer van de partij bent;-), kunnen we weer heerlijk veel sms-sen.

Voor nu veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie volgende reisverslag.

Groetjes Bruin

marloesje

WHOEE!Heb het gevoel dat ik ook vakantie ben als ik jullie verhalen lees...fem is vast super jaloers.....NJOYxxx

Sander

Hey Wendy,

Hier een bericht van Sander (die van Sander en Sebastiaan curacao 2003/2004). Wat leuk om je reisverslagen te lezen. In juli ga ik samen met mijn vriendin ook naar Ecuador toe dus deze verhalen zijn erg bruikbaar. Heel erg veel reisplezier verder.

Groetjes Sander
sandervano@hotmail.com

Maris

Genieten hoor al die verhalen. Ken dat gevoel van dubieuze warm water voorzieningen! Reisgevoel begint bij mij ook alweer aardig te kriebelen:)! Maar eerst maar eens aan het werk en afstuderen.

Maris

Haha die kippenbussen heb je ook in Azie...zijn niet echt geschikt voor ons friezen. Funest voor je rug ook!
Ik wil ook weg...snik

fem

super super super
HELEMAAL GOED
door alle corruptie bij de grens en 'loesje' mannetjes die je geld willen wisselen heb ik het gevoel dat ik mee reis.
leuk hoe jullie schrijven en wat jullie beleven.
ik ben benieuwd hoe het noorden van peru is,
klinkt goed zeg,
minder toeristisch is zoals jullie ook zeggen soms zo leuk.
wij vermaken ons prima in ons 'nieuwe' huisje.
gisteren weer eens lekker gedobbeld in de sauna en vandaag lukt het niet met mn scriptie schrijf dag. Ach, morgen is er weer een dag. en het is hier voorjaarsvakantie dus ik hoef niet naar skoalle.
Mis jullie wel hoor,
DIKKE KUS dus van fem

Geessie

Zoooo leuk al die verhalen van jullie! Geweldig!!! :)
Tot snel! Dikke kus Geeske

toos en henk

Hoi Bernlef en Wendy
Wat geweldig om al die verhalen te mogen lezen maar een troost ik ben niet jaloers hoor want als ik hoor hoe jullie reizen en waar jullie moeten slapen dan realiseer ik me dat mijn eigen bed het ook goed doet!!! Maar dat zal de leeftijd zijn zullen we maar zeggen. In ieder geval heel veel plezier en blijf voorzichtig!! Groet en kus. Fam. van As

hoolie30

Leuk om d.m.v. deze site jullie belevenissen te kunnen volgen daar aan de andere kant van de grote plas. Pas je goed op mijn blonde zusje Bernlef? Ze zal vast een attractie zijn daar....... Groetjes van ons en de poekies!

Yvonne aan Wendy en Bernlef

Dag globetrotters, geweldig jullie verhalen en foto's, leuk om mee te reizen! Heb het goed vooral vandaag de 28e. Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag Wendy en Charlize is vandaag precies 1/2 jaar.
Liefs van Yvonne

Fre en Paul

Wendy vandaag 27 jaar Gefeliciteerd meid
Heel veel reis plezier verder .

Groetjes Pa en Ma dikke tuuuuuuut

Hoolie30

Gefeliciteerd zusje. Ook voor jou is het werkelijkheid geworden dat de magische 30 dichterbij komt.....
Geniet er maar lekker van samen met Bernlef en drink er maar lekker een beste locale borrel op. Vanavond proosten Corina en ik even op je verjaardag!

Groetjes van ons!

Thom vd Sloot

Uit de berichtgeving begrijp ik dat je jarig bent.
Wendy van Harte.
Veel succes met dit fantastische avontuur.

Thom

Ysbrân

Klinkt goed daar! Hopelijk is Peru even mooi weer als hier en hebben jullie weinig last van de regen.

Felix en ik drinken een glas Boliviaanse wijn op je verjaardag vandaag Wendy.

Proost vanuit zonnig Taricha!!!

Ben Krite

Hoi Wendy,

Mooi om te lezen hoe het met jullie gaat. Geweldig om vol te houden dat jullie geen toeristen zijn, maar iets van het normale leven willen beleven. Veel geluk en veel plezier uit een gewone zaterdagavond huiskamer waar (gelukkig op een ander TV net) de finale van idols is. Wat een verschil!

Bedankt dat ik mee mag lezen en nog gefeliciteerd met je 27e verjaardag.

Groeten van de Krite

Ben